Att navigera den digitala backlashen i Norden i efterdyningarna av PISA 2022 – ett edtech-perspektiv

I Sverige, en pionjär inom digitaliserade utbildningssystem världen över, har efterdyningarna av pandemin utlöst en kontroversiell debatt som fått internationella rubriker. Tre år senare bevittnar landets utbildningssektor en dramatisk förändring, med beslutsfattare som omprövar sin nationella strategi för digitalisering i skolan. Debatten är intensiv och innehåller uppmaningar om att begränsa skärmtiden och återgå till “grunderna”, ofta med asiatiska skolor som exempel. Sociala medieplattformar som TikTok och digitala lärresurser blandas in i debatten, vilket medför uppenbara risker.

Denna livliga diskussion har pågått i de nordiska länderna och har lett till oro och diskussioner om utbildningens framtid. De nordiska länderna är mer lika än olika och två länder sticker ut, Island och Sverige, som höll skolorna öppna under pandemin. Hur har detta gestaltat sig i efterdyningarna av PISA-diskussionen? En panel med representanter från de nordiska Edtech-grupperna kommer att ge insikter i hur denna nordiska debatt ser ut och belysa både de risker och möjligheter som är förknippade med den senaste utvecklingen.

Dela:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll to Top
popup

Get your ticket

Don’t miss out on SETT Stockholm, click below to register and secure your spot today!

popup

Hämta din biljett

Missa inte SETT Stockholm, klicka nedan för att registrera dig och säkra din plats redan idag!