RISE har under många år jobbat i partnerskap med nyfikna och framåtlutade skolhuvudmän för att tillsammans adressera de utmaningar som svensk skola står inför. Med bred expertis (finns experter inom nästan allt) och kompetens inom skola och skolutveckling, utforskar RISE områden som exempelvis hur ny teknik kan stödja lärande och hur innovation kan bidra till skolans förnyelse. Vi fångade en av RISE medarbetare i farten, Lotta Fransson, för att få bättre koll på ett av passen som RISE arrangerar på SETT.
Lotta, ni håller en spännande workshop på SETT i år. Kan du berätta lite mer om den?
Gärna, för det här unika tillfället vill man inte missa! Först och främst – här får man prova på hur man kan jobba konkret med innovation i arbetslaget eller med eleverna. Vi har valt ut några metoder som deltagarna ska få prova på – väldigt hands-on – för att definiera problem, idégenerera, prototypa och testa.
Så mycket praktiskt alltså?
Ja absolut, man måste få prova själv för att förstå vad det handlar om. Vi kompletterar workshopen med Innovitaskolans och RISE tankar bakom ett sådant här systematiskt arbete, och vilka effekter man ser av arbetet. Som grädden på moset bjuder vi på goda exempel men framför allt också några ”dikeskörningar” – så slipper ni andra göra dom!
Ni sa att det var en unikt tillfälle – berätta?
Ja, till SETT har vi samlat de på Innovitaskolan som är med och formar och leder arbetet med koncepten Explore och Innovate, innovationsexperter från RISE, samt ett par Innovita-medarbetare som är med och jobbar med konceptet med eleverna. Här får man faktiskt en unik möjlighet att få berättelsen om ett enormt spännande utforskande och ta med sig massa inspiration och verktyg för att jobba med innovation i arbetslaget eller med eleverna.
Vem tycker du ska delta?
Egentligen alla som är nyfikna på hur man kan använda beprövade innovationsmetoder i klassrummet med eleverna och/eller för att förnya sin verksamhet. Det funkar såväl för förskola som grundskola. Innovitaskolan jobbar med koncepten från förskola till årskurs 9. Speciellt intressant tror jag att det blir för den som är intresserad av hur man kan driva ett större utvecklingsarbete på huvudmannanivå eller på en skola.